Enstroga
Contactgegevens
ENSTROGA bestaat sinds 2012 en is, naast Nederland, actief in meerdere Europese landen, zoals Italië en Duitsland. De energieleverancier behoort tot een grote, Europese energiegroep. Deze werd opgericht om consumenten stroom en gas aan te bieden tegen lage prijzen op de energiemarkt.
ACM trekt leveringsvergunning ENSTROGA in
Op 9 november is bekend gemaakt dat de ACM de leveringsvergunning van ENSTROGA intrekt. ENSTROGA meldt op hun website dat het onder de huidige marktomstandigheden niet mogelijk was om hier als kleine energiemaatschappij mee verder te gaan ENSTROGA kon niet meer aan de voorwaarden voor een leveringsvergunning voldoen, zodoende heeft de ACM op verzoek van ENSTROGA de vergunning ingetrokken. Dit betekent dat ENSTROGA vanaf 12 november geen gas en elektriciteit meer mag leveren aan haar klanten. Alle bestaande contracten en voorwaarden worden vanaf die datum beëindigd. De klanten van ENSTROGA worden verdeeld onder andere leveranciers en krijgen een nieuw contract van de leverancier waarbij ze zijn ingedeeld.
Veelgestelde vragen
Is het intrekken van de leveringsvergunning toegestaan?
Ja, het intrekken van de leveringsvergunning door de ACM is toegestaan wanneer een betrouwbare levering van energie niet meer gegarandeerd kan worden. Vanwege de opgelopen stroom en gasprijzen kon ENSTROGA niet meer aan de voorwaarden voor een leveringsvergunning voldoen. Daardoor is er in samenspraak met de ACM besproken om de leveringsvergunning van ENSTROGA in te trekken. Op 8 november is bekendgemaakt dat de vergunning officieel is ingetrokken.
Word mijn stoom en/of gas nu afgesloten?
Nee, in Nederland wordt dit nooit zomaar afgesloten voor je stroom of gas. De ACM heeft dit in deze situatie dan ook goed geregeld. Je krijgt stroom en gas van ENSTROGA geleverd tot de levering door een nieuwe leverancier wordt overgenomen.
Wie wordt mijn nieuwe leverancier?
De overige klanten worden door de ACM onderverdeeld bij verschillende leveranciers. De klanten ontvangen rond 12 november een e-mail van hun nieuwe leverancier met daarin meer informatie. Om dit proces soepel te laten verlopen heeft de ACM afspraken gemaakt met ENSTROGA en de netbeheerders.
Wanneer start mijn nieuwe leverancier met leveren?
Volgens de ACM zal dit rond 12 november gebeuren. De nieuwe leveranciers zullen rond deze datum per e-mail contact opnemen met de klanten. Daarna zullen deze klanten de verdere contract specificaties ontvangen. Mochten deze klanten na 17 november 2021 nog niets hebben gehoord van een nieuwe leverancier? Dan is het handig dat zij contact opnemen met hun lokale netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, Enduris, Coteq, Rendo of Westland Infra). Weet jij niet wie jouw netbeheerder is? Dan kun je dit hier terugvinden.
Blijft mijn contract hetzelfde als bij ENSTROGA?
Nee, helaas zullen je huidige contractvoorwaarden vervallen. De nieuwe leverancier zal een aanbod doen met andere voorwaarden en tarieven. Zoals hierboven aangegeven ontvang je rond 12 november meer informatie over het aanbod van je nieuwe leverancier.
Ik krijg nog geld terug van ENSTROGA, krijg ik dit terug?
Alle klanten van ENSTROGA krijgen een eindafrekening. Daardoor wordt het inzichtelijk hoeveel geld je nog terug hoort te krijgen of moet bijbetalen. Het bedrijf doet haar best om dit binnen 42 dagen toe te sturen. Het is nog niet zeker of ENSTROGA klanten kan terugbetalen die nog geld tegoed hebben. ENSTROGA zal je hier zo snel mogelijk over informeren.
Kan ik nu al overstappen naar een andere leverancier?
Nee, je kunt nog niet overstappen naar een andere leverancier. Alle klanten worden automatisch overgezet naar een nieuwe leverancier. Dit proces wordt door de ACM gestart om er zeker van te zijn dat niemand zonder gas of stroom komt te zitten. Van 9 tot 12 november kunnen klanten daardoor niet weg bij de ingedeelde leverancier. Na deze periode staat het klanten vrij om over te stappen naar een andere leverancier of om bij de ingedeelde leverancier te blijven. Houdt hierbij rekening met een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.
Ik heb nog geen nieuw contract geregeld, wat nu?
De ACM heeft aangekondigd dat naast alle circa 150 klanten die nu nog als klant geregistreerd staan ook de circa 300 klanten waarvan Enstroga de levering onlangs heeft stopgezet en die zelf nog geen contract hebben gesloten met een nieuwe leverancier hierbij meegenomen. Omdat Enstroga de levering bij deze klanten ten onrechte heeft beëindigd, vallen zij ook onder de regeling. Deze klanten gaan dus gewoon rond 12 november over naar een aangewezen leverancier.
Ik heb al wel een nieuw contract geregeld, wat nu?
Je gaat gewoon over naar de leverancier waar je een contract hebt aangevraagd, dit wordt helemaal goed geregeld. Het is namelijk mogelijk dat sommigen van de groep van circa 300 klanten waarvan Enstroga de levering beëindigd had vóór 9 november 2021 zelf al een nieuw contract bij een andere leverancier hebben afgesloten, maar dat dit nieuwe contract nog niet is ingegaan. Deze klanten worden nu in eerste instantie meegenomen in de verdeling over de leveranciers, maar worden vervolgens wel op de eerder contractueel afgesproken datum overgezet naar de leverancier van hun keuze.
Worden mijn meterstanden opgevraagd?
Het kan voorkomen dat je nieuwe leverancier om de meterstanden vraagt. Wij adviseren om dit altijd door te geven. Wanneer je een slimme meter hebt wordt dit automatisch uitgelezen en hoef je dit niet door te geven.
Advies
Het is lastig om op dit moment al een passend advies te geven. ENSTROGA heeft namelijk aangegeven dat de klanten aankomende week een nieuw contract ontvangen van de nieuwe leverancier. Wij raden daarom aan om nog even te wachten totdat je dit contract hebt ontvangen. Deze nieuwe tarieven kun je dan gemakkelijk vergelijken met de aanbiedingen op onze website. Zo kan je er gemakkelijk achter komen wat voor jou de voordeligste keuze is.
We raden aan om niet zomaar je contract op te zeggen. Het is mogelijk dat je dan zonder stroom of gas komt te zitten. Het is niet nodig om zelf je huidige contract op te zeggen wanneer je via onze vergelijker overstapt, dit wordt automatisch geregeld. Hierbij wordt ook gelijk rekening gehouden met de opzegtermijn. Wanneer je overstapt zal je tijdelijke leverancier voor de geleverde periode een eindnota opstellen.
Wat zijn de mogelijkheden?
Optie 1: Niet ingaan op het aanbod van de tijdelijke leverancier en overstappen.
Wanneer je vindt dat je nieuwe leverancier te hoge tarieven aanbiedt, kun je ervoor kiezen om over te stappen naar een vast contract van een andere leverancier. Kijk nu in onze vergelijker om te zien welke deals worden aangeboden.
Optie 2: Bij je nieuwe leverancier blijven met het contract dat is aangeboden.
Wanneer je bij je aangewezen leverancier blijft, zul je de tarieven uit het aangeboden contract betalen voor stroom en gas. Deze tarieven verschillen per leverancier, waardoor we op dit moment geen eenduidig advies kunnen geven dat voor alle klanten geldt. Wij begrijpen dat elk huishouden anders is, daarom is het goed om voor jezelf na te gaan welke optie het beste bij jou past. Heb je behoefte aan advies-op-maat? Dan helpen wij je graag verder via onze klantenservice.
Bij het vergelijken het contract adviseren wij om rekening te houden met de onderstaande 3 variabele onderdelen van een contract:
- Tarieven
- Vaste leveringskosten
- Looptijd van het contract
Let op! De wintermaanden komen eraan, dit kan zorgen voor oplopende kosten. Houd de prijzen op onze website goed in de gaten.
Ben je van plan om over te stappen?
Dat kan, je kan alvast een aanvraag doen bij een nieuwe energieleverancier via onze energievergelijker. Daarom geven geven wij je een overstap-advies-op-maat:
- Vul je gegevens in.
- Start de vergelijking.
- Vergelijk de deal voor jou met de tarieven van het contract dat is aangeboden.
- Deal gevonden? Vul het aanvraagformulier in.
- Geef in het aanvraagformulier op onze website aan dat je huidige contract over 30 dagen na
- aanvragen afloopt. Het kan zijn dat je nieuwe leverancier je iets later overneemt, tot die tijd blijft je tijdelijke leverancier stroom en gas leveren.
- Aanvraag bevestigd? Je ontvangt dan binnen 5 werkdagen het energiecontract. Houd je mail in de gaten.
Let op: na je aanvraag duurt het minimaal 4 tot 6 weken totdat je nieuwe energieleverancier begint met leveren. Deze exacte startdatum is terug te vinden in het nieuwe contract.
Heb je nog andere vragen?
Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice op 020-7604242.